пʼятницю, 24 листопада 2017 р.

Бібліотека: співпраця та взаємодія із засобами масової інформації

 ( виступ в рамках   науково - практичної конференції "Суспільство. Інформатизація. Бібліотека:тенденції до взаємодії", яка відбулася 22  - 23 листопада 2017 року в комунальному закладі "Обласна універсальна наукова бібліотека ім. Д.І. Чижевського")

Імідж бібліотеки сьогодні залежить не тільки від роботи з користувачами, але й від співпраці із засобами масової інформації (ЗМІ). Адже ЗМІ активно беруть участь у формуванні думки про бібліотеку. Від того, наскільки ця думка буде позитивною та стійкою, багато в чому залежить її репутація. Завдяки співпраці зі ЗМІ бібліотекарі мають можливість підтримувати стійкий інтерес населення міста до діяльності бібліотек. І, поза сумнівом, в створенні позитивної громадської думки про діяльність бібліотеки велику роль грають засоби масової інформації.
Отже, сучасній бібліотеці необхідно та можливо мати розгалужену мережу постійних зв’язків з медіа різних типів: ефірними (ТБ та радіо), друкованими, онлайновими тощо.   
Ми співпрацюємо з усіма, без виключення, ЗМІ, які є в місті. Це газети: «Світловодськ вечірній», «Світловодськ інформ», «Вісник Кіровоградщини», «Світловодський пенсіонер», Міське радіомовлення, Телерадіокомпанія «Веселка», Громадське ТБ Світловодськ, Електронна газета «Провідне інтернет-видання міста Світловодськ та інші Інтернет-ЗМІ.
Сьогодні з упевненістю можна стверджувати, що у взаємодії ЦМБС з друкованими і електронними ЗМІ склалася стабільна система. Упродовж багатьох років ми працюємо в творчому тандемі як союзники, партнери і друзі, між нами давно налагоджені добрі і міцні стосунки, взаємовигідні для обох сторін. Якщо для журналістів бібліотека є джерелом інформації, то для нас співпраця зі ЗМІ – передусім, можливість широкого представлення владі, громадськості своїх досягнень і проблем.
Треба визнати, що характер наших взаємовідносин мінявся. Раніше співробітникам бібліотеки доводилося домагатися встановлення зв'язків зі ЗМІ, а журналісти на контакт йшли украй неохоче; зараз же ситуація кардинально помінялася – тепер імідж бібліотеки працює "сам на себе". І виражається це не лише в регулярному освітленні журналістами бібліотечних заходів, великій кількості публікацій, але, головне – в стійкому інтересі працівників ЗМІ до бібліотеки, в якій йде "жива" робота з членами громади.
Представники преси радіо і місцевої телерадіокомпанії «Веселка» самі виходять на нас, чекають від нас новин, запрошень на заходи, щоб розповісти про них у своїх статтях, репортажах.
Наші бібліотеки завжди відкриті і доступні для представників друкованих засобів масової інформації. Прес-релізи, репортажі, статті про події, що відбуваються в бібліотеках можна прочитати на сторінках місцевих видань «Світловодськ вечірній», «Світловодськ інформ», «Вісник Кіровоградщини», «Світловодський пенсіонер». В зоні особливої уваги були 60-річчя Світловодської центральної міської бібліотеки та щорічне відзначення Всеукраїнського дня бібліотек, відкриття та подальша робота Університету людей ІІІ віку, презентація книг Костя Оверченка, «круглий стіл» для вимушених переселенців та інші. Крім того, співробітники бібліотек все частіше пробують себе як автори: майже в усіх місцевих періодичних виданнях публікуються статті наших фахівців.
Телебачення - найбільш потужний засіб розповсюдження інформації, який дозволяє глядачу створити певний візуальний образ пропонованої продукції або послуг і охопити досить велику аудиторію. Адже телевізійні передачі, оголошення включають в себе зображення, звук, музику, рух, колір і тому мають значно більший вплив, ніж інші засоби масової інформації. Телебачення є найдорожчим засобом реклами, але співпраця з міською телерадіокомпанією «Веселка» відкриває для бібліотек Світловодської ЦБС додаткові можливості для популяризації себе і своїх послуг, заходів.
Найкращі масові заходи, що відбуваються в бібліотеці, висвітлюються на місцевому телебаченні у телерепортажах журналістів, наприклад: «Кость Оверченко – душею завжди українець», «Центральній міській бібліотеці – 60!», «Україна читаюча», «Можливості для людей поважного віку», «30 вересня – Всеукраїнський день бібліотек» тощо.
Позитивному іміджу бібліотеки сприяє створення власної медіа-продукції. Крім традиційних буктрейлерів, презентацій ми навчилися створювати справжні відеофільми. Такі фільми транслює телерадіокомпанія «Веселка», їх можна переглянути на міських сайтах та у соціальній мережі Facebook . Наші фільми про історію Світловодська, визначні місця та сучасність демонструються не тільки на бібліотечних заходах краєзнавчої тематики, але й на телебаченні до Дня міста та Дня туризму. Всього Світловодською міською бібліотекою було створено 8 аматорських мініфільмів («Світловодськ… Моє натхнення. Моя любов!»,  «Місто нашої мрії», «Мандрівка під вітрилами», «Світловодськ туристичний», «Мовчазні хранителі історії», «Центральній міській бібліотеці – 60!», «Цей дивосвіт – Бібліотека», «Бібліотечна муза світловодських циган»).
Бібліотеки Світловодської ЦМБС постійно беруть участь та були відзначені у багатьох обласних та Всеукраїнських конкурсах, у тому числі тих, що передбачають створення та презентацію власного відео. Наприклад:
ü Кінофестиваль-конкурс бібліотечних відеофільмів БібліоКіноФест 2.0 «Сучасна бібліотека – сучасним людям» (відеоролик «Якщо журналістика –покликання» здобув   І місце за кращий відеофільм);
ü Конкурс бібліотеки на Мулярській, м. Львів (відеороботу відібрано для збірки «Travel notes»);
ü Конкурс Представництва ЄС в Україні, відео на тему енергозбереження (роботу «Я обираю енергозбереження» відзначено заохочувальним призом);
ü Всеукраїнський форум-фестиваль «Історія малих міст України», м. Київ (презентація відеоролика "Місто нашої мрії").
         Спільно з ТРК «Веселка» ми започаткували рубрики на місцевому телебаченні: «Роль бібліотек в житті світловодської громади» та «ТОП нових книг».
Наша ЦМБС реалізує різні проекти соціального звучання і майже все спільно зі ЗМІ та неурядовими організаціями.
В цьому році ми завершили  роботу Клубу молодого журналіста і результат був вражаючим. Велика увага приділялась практичним заняттям,  застосуванню теоретичних навичок та їх вдосконаленню під керівництвом журналістів та відеооператорів ТРК «Веселка», що мають досвід практичної роботи у ЗМІ. Гуртківці  самі писали статті в газету «Світловодськ вечірній», знімали, монтували та видавали  в ефір власні сюжети на місцевому телеканалі, поєднуючи творчість і технічні знання. Також вчилися адаптувати телевізійний сюжет для веб-ресурсу.
2017 рік  – рік ювілею Світловодської ЦМБ – відмічений реалізацією нової творчої ініціативи. На базі Світловодської центральної міської бібліотеки відкрилася продакшн студія «Обдаровані діти: крок вперед», у якій вже займаються діти віком від 5 до 17 років. Цей проект більш універсальний. Крім навчання основам журналістики та відеомистецтва, ми пропонуємо дітям ораторське мистецтво, уроки англійської мови, зустрічі з успішними людьми та тренінги «Знай свої права». Наші бібліотекарі вчать дітей цікаво розповісти про прочитану книгу на камеру, для широкої аудиторії.
Радіомовлення також володіє широким охопленням цільової аудиторії і доступне майже всім верствам населення України та дозволяє читачу сприймати інформацію не відриваючись від своїх справ. Тож працівники світловодських бібліотек стали частими та бажаними гостями в ефірі на місцевому радіо. Протягом останніх двох років прозвучали: цикл лекції-виступів «Світловодськ: давня історія в нових назвах вулиць», з якими виступили працівники світловодських бібліотек, а також повідомлення за темами: «Українські Січові Стрільці. Славою безсмертною овіяні повік», «Хто не знає своєї історії – той не має майбутнього» (до річниці затоплення Новогеоргіївська», «2017 – Рік 100-річчя Української революції» та інші.
Головною перевагою нового покоління преси є оперативність обробки та публікації інформації. Число Інтернет-ЗМІ зростає з кожним днем, в тому числі завдяки створенню віртуальних версій уже  існуючих друкованих газет та журналів. Вся інформація про діяльність Світловодської МЦБС, про найбільш резонансні заходи найчастіше розміщується на муніципальному інформаційному порталі (svmisto.com.ua) та Провідному Інтернет-виданні міста Світловодськ (svetlovodsk.com.ua). Але серед наших партнерів – Громадське
ТБ Світловодськ (hromadske.svitlovodsk.in.ua), міський портал «Світловодськ» (www.svitlovodsk.in.ua), сайт новин міста Світловодська «Світловодськ Інфо» та інші Інтернет-ресурси.
Ми активно використовуємо соціальні мережі, ЦБС представлена сторінкою на Facebook, в усіх бібліотек системи створені власні блоги, активні посилання на які розміщено на сайті Світловодської ЦМБС.
Веб-сайт  (https://sites.google.com/site/svitlovodskamiskabiblioteka/) – важлива складова діяльності  бібліотек  Світловодської МЦБС. Постійно оновлюються розділи бібліоновин, інформація про нові книжкові надходження та поповнення краєзнавчих ресурсів, представлені матеріали з досвіду бібліотечної роботи, цікаві фоторепортажі різних акцій. І, обов’язково, є дані про місцеві засоби інформації з контактною інформацією.
Також перспективною формою співпраці з медіа ми вважаємо онлайн-зустрічі в бібліотеці для місцевої громади. За допомогою програми «Skype» можна організовувати для користувачів бібліотеки спілкування з видатними особистостями зі світу медіа, громадськими діячами, письменниками. Так, працівники наших бібліотек домовилися про віртуальні зустрічі у бібліотеці з відомим поетом, перекладачем, членом Національної спілки письменників України Костем Оверченком та поетом-письменником Олександром Зімбою, що стали хітом у громаді.     
Активно працюючи останніми роками зі ЗМІ, ми відчули, що плідні ділові стосунки з друкованими і електронними засобами масової інформації життєво потрібні для бібліотек, передусім для підтримки ЗМІ нових проектів і ініціатив, цікавих усьому населенню. У спільній роботі і взаємовигідних стосунках зі ЗМІ Світловодська централізована міська бібліотечна система бачить один з складових успіху своєї діяльності, росту свого авторитету та соціальної  затребуваності, популярності і привабливого іміджу.

Олена Рибачук,
 провідний бібліограф Світловодської ЦМБ




Немає коментарів:

Дописати коментар