Інноваційні форми бібліотечно - бібліографічної роботи з користувачами
Бібліобар – форма заходу, під час
якого у вигляді «частування» пропонуються різноманітні книги та / або
періодичні видання. Користувачі можуть підійти до «барної стійки» і вибрати те,
що їм до вподоби. Інколи відвідувачам, крім книжкового «частування», пропонують
каву, чай, солодощі, фрукти.
Бібліокафе – форма заходу,
побудованого на зразок кафе, де в меню замість страв подають книги (за
авторами, тематикою), бібліографічну інформацію, відомості про міні-заходи. До
«Бібліоменю» можуть входити «книги на будь-який смак: від невигадливих
книжкових страв до найсмачніших і найвишуканіших». А також бібліофреш
(бібліографічний огляд книжкових новинок), бібліомікс ((від англ. mix –
змішувати) – тематичний бібліографічний огляд, до якого включають різноманітні
бібліотечні документи: книги, періодичні видання, відео-, кіно-, фоно-,
фотодокументи, електронні видання, плакати, посилання на інформаційні ресурси
тощо)та ін.
Бібліокешинг – гра, суть якої полягає
в пошуку книжкових скарбів, що можуть бути заховані як у приміщенні бібліотеки,
так і поза її межами. Користувачі бібліотеки, котрі виконують роль шукачів
скарбів (можливе формування кількох груп, що змагаються між собою),
використовуючи підказки (наприклад, записки) або / та відповідаючи на запитання
чи виконуючи певні завдання, знаходять схованку за схованкою і, зрештою, дістаються
до головного скарбу.
Бібліопікнік – акція, що найчастіше
проводиться на свіжому повітрі в рамках літніх читань. Користувачам пропонують
різноманітні книжкові «частування» з цікавими назвами (бутерброд «Книжковий»,
«Шашлик – Всезнайко», Арт-десерт тощо). Іноді бібліотечний пікнік організовують
і в приміщенні бібліотеки, потурбувавшись про створення відповідної атмосфери.
Бібліотрансформер
– це
максимально повна фактографічна та бібліографічна інформація про об’єкт
бібліографування, розміщена з використанням різних форм і засобів. Наприклад,
бібліотрансформер, присвячений творчості того чи іншого письменника, може
складатися з таких частин (модулів), як-от: книжкова закладка, інформаційна
листівка, інформаційно-бібліографічний словничок, мультимедійний урок –
презентація, бібліографічний покажчик, відеовікторина та відеоурок.
Бібліотрансформер – це жива форма рекомендаційної бібліографії, котра дає
широкі можливості для його використання, цілком або лише окремих модулів, і в
індивідуальній, і в масовій роботі чи для створення на його основі власного
інформаційно- бібліографічного продукту.
Бібліошоу – розважальний
бібліотечний захід постановочного характеру, що, як правило, проводиться перед
публікою (реальними та / або потенційними користувачами бібліотеки) і
розрахований на гучний зовнішній ефект.
Бібліотечний
бульвар
— захід, що проводиться на одній чи кількох вулицях населеного пункту з метою
рекламування книги, бібліотеки і читання.
Бібліотечний
десант –
виїзна акція, котру організовують один чи кілька відділів бібліотеки для різних
аудиторій, у різних закладах та установах (дитсадки, школи, парки та ін.).
Бібліотечний
non-stop (від
англ. non-stop – безперервний, безупинний) – формат проведення масового заходу,
який триває 10-12 годин або впродовж усього дня чи навіть кількох днів). Про що
зазначається в його програмі. Захід може бути приурочено до якогось свята,
проводитись у рамках Дня відкритих дверей тощо. При цьому бібліотека
перетворюється на майданчик для відкритого інтерактивного спілкування з
цікавими людьми (письменниками, видавцями, творчими молодіжними колективами та
ін.)
Бібліошопінг – форма масового заходу,
під час якого один учасник, прорекламувавши книгу, пропонує іншому «придбати»
її (тобто взяти в користування з бібліотечного фонду). Також бібліотекарі
намагаються привернути увагу користувачів до книг за допомогою різних маркетингових
прийомів (зокрема, використовують музику, світло, кольори, аромати), а при
розміщення «книжкових товарів» враховують інтереси різних цільових груп.
Бук-слем (Book Slam) (від англ.
slam - штовхання, витіснення одне одного) - змагання на кращу «рекламну
компанію» по просуванню обраної книги, можливо з елементами музичної
театралізації. Учасники діляться на декілька команд. Завдання команди полягає в
тому, щоб якомога краще розрекламувати книжку. Головне, що команди отримують
однакові книжки. І за окремий проміжок часу треба показати уміння донести до
глядачів свої емоції і почуття. Таким чином, рекламна книжкова компанія повинна
змусити купити, тобто прочитати книгу. Кращу рекламну книжкову компанію
визначає журі, до складу якого можуть входити як глядачі, так і бібліотекарі.
Велнес –
тренінг
– захід, спрямований на просування здорового способу життя. Наприклад, можна
запропонувати людям, які займаються вуличними видами спорту (воркаут, паркур
тощо), показати своїм одноліткам, що займатися спортом просто – потрібне лише
бажання. Велнес (від англ. be well – гарне самопочуття) – концепція здорового
способу життя, заснована на поєднанні фізичного та ментального здоров’я,
правильного харчування, розумних фізичних навантажень та відмови від шкідливих
звичок.
Гурман-вечір - аматорів .... жанру -
вечір, присвячений певному жанру літератури, підготовлений з урахуванням
підкреслення («смакування») кращих сторін даного жанру.
Демотека – це місце (творчий
куточок), де читачі можуть залишити свої власні роботи – «демки» в галузі
музики, літератури, фотографії, фільмів, графіки тощо, для того, щоб про них
дізнався широкий загал.
Дискусійна
гойдалка
– це надзвичайно цікава форма ознайомлення з новинками дитячої літератури:
обговорення книг, їх колективний аналіз і оцінка учасниками заходу у формі
дискусії.
Інформаційний
брифінг
– сучасний спосіб спілкування з користувачами. На таких заходах у режимі
прес-конференції можна не тільки відповідати на запитання користувачів стосовно
пошуку інформації, а й проводити тематичні консультації. Брифінги можуть бути
як самостійним заходом, так і частиною різних масових бібліотечних форм роботи.
Інформаційний
супермаркет
– проект, мета якого – створення системи навігації в бібліотеці, максимально
адаптованої до потреб користувача для формування комфортного середовища.
Книжковий
дрес-код
– форма масового заходу, під час проведення якого презентують книги, котрі
можна вважати обов’язковою складовою іміджу сучасної людини.
Книжковий
(бібліотечний) фрімаркет
(від англ. freemarket – безкоштовний магазин) – місце, де можна залишити
прочитані чи безоплатно взяти залишені будь-ким книги. Мета – викликати
зацікавленість до читання, розширити читацьке коло інтересів в умовах обмежених
ресурсів для придбання книг. Книжковий фрімаркет у бібліотеці може бути як
постійно діючим, так і організованим у формі окремого заходу.
Літературний
гороскоп
- захід, побудований по типу гороскопу, де література (книги, автори) підібрана
за знаками того чи іншого гороскопу.
Літературний
каламбур
- захід, присвячений письменникам з однаковими прізвищами або різним творам зі
схожими сюжетами, значеннями одного і того ж слова (або двох слів, що звучать
однаково) з метою справити комічне враження.
Літня
альтанка з книгою —
це новий підхід до вирішення актуальної проблеми активного та корисного читання
дітей і підлітків влітку.
Флешбук – книжковий флешмоб в
Інтернеті. Це може бути розміщення фрагментів текстів видань у соціальних
мережах, створення там само уривків з улюблених книг, ознайомлення з ними
друзів і передплатників сторінки з наведенням цитат, ілюстрацій, особистих
думок та іншої інформації. Тобто флешбук – це презентація або знайомство з
цікавими книгами за допомогою цитат, ілюстрацій, особистих переживань та іншої
інформації про книгу.
Провідний бібліограф ЦМБ О.Рибачук
Немає коментарів:
Дописати коментар