понеділок, 12 листопада 2018 р.

В скарбничку методиста


Формування творчої особистості юного читача
засобами бібліотеки на основі популяризації творів для дітей Василя Сухомлинського


    Василь Олександрович Сухомлинський – багатогранна особистість. Ми знаємо  його не тільки як видатного педагога, вченого, а й як дитячого письменника.
    Для дітей він написав понад 1500 художніх мініатюр – казок, оповідань, легенд, притч, новел. Герої Сухомлинського - павучок та мурашка на землі, журавлиний ключ у небі, лелеки, горобчики, берізка, калюжа, маленьке кошеня і звичайнісінькі діти, їхні батьки, бабусі, дідусі. Здавалося б все таке рідне і до болю знайоме, але іноді ми у своїй повсякденності не помічаємо цих речей, не приділяємо достатньо уваги близьким людям. Тонкий же спостерігач, Василь Олександрович зупиняє увагу дитини на повсякденних, майже непомітних явищах і подіях. Він впевнений, що коли не сформувати самостійності мислення, не виховати любові до бабусі й дідуся, до матері й батька, до рідної природи, речей, що оточують дитину, - то яка мова може йти про любов до Батьківщини, патріотизм і громадянськість.
    Деякі казочки й оповідання написані з гумором, жартом, яким відзначався і характер самого Василя Олександровича. Звернені вони до зовсім юних читачів, але діапазон їх застосування дуже широкий.
    З його творами діти знайомляться ще в дитсадку, а потім  в молодших класах навчальної школи. Це оповідання „Пташина комора”, „Три ледарі”, „Чому плаче синичка…”, „Камінь і струмок” та багато інших, які популяризують такі важливі душевні якості людини, як привітність, чуйність, доброзичливість, скромність, щирість, прагнення завжди йти вперед до нового та наполегливою працею досягати своєї мети. Усю свою любов і доброту цей мудрий, надзвичайно ерудований педагог віддав дітям. Настільною книгою багатьох вчителів, вихователів стала книга „Серце віддаю дітям”, а для нас, як для бібліотечних працівників, крім літературної спадщини, надзвичайно важливими є вислови мудрого вчителя В.Сухомлинського
 про значення книги та  читання в житті дитини.
    „Читання – це віконце, через яке діти бачать  і пізнають світ”;
    „Якщо з дитинства у дитини не виховувати любові до книжки,
якщо читання не стало її духовною потребою на все життя, - в роки отроцтва душа підлітка буде порожньою”;
    „Щоб підготувати людину духовно до самостійного життя треба ввести її в світ книжки”;
    „Читання як джерело духовного збагачення не зводиться до вміння читати; з цього вміння воно тільки починається”, - так писав Василь Сухомлинський, і ці мудрі вислови можна ще продовжувати.
    Слід звернути увагу на те, наскільки актуально все, про що говорив і писав наш видатний земляк,  на сьогоднішній день. Адже і сьогодні ми говоримо про виховну роль книги у житті людини, зокрема, дитини. Намагаємось залучити юних користувачів бібліотек до систематичного, вдумливого читання; привчити їх самостійно працювати з книгою. На це спрямована спільна робота бібліотеки, школи, батьків, зацікавленої громадськості
Всім, кому доводилося працювати з дітьми, добре відомо, як багато треба знати  і вміти бібліотекарю, щоб пробудити у дітей живий інтерес до книги, не погасити ті крихітні вогники захоплення в дитячих очах, що спалахують під час першої подорожі до бібліотеки. Пріоритетним завданням сучасної дитячої бібліотеки є духовний розвиток дитини, задоволення її інформаційних потреб, допомога у реалізації її творчого потенціалу, розвиток самостійної пізнавальної діяльності.
    Наявність у юних читачів інтересу до читання, до книжки як джерела знань дає можливість удосконалити навички читання, усвідомлено  сприймати прочитане, орієнтуватися у художній, науково-пізнавальній та довідковій літературі. І саме ми, бібліотечні фахівці, можемо допомогти у цьому дітям. Кожен бібліотекар, який любить дітей, прагне зробити перебування своїх користувачів у книжковому храмі цікавим і насиченим. живильний потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра – це іскра, яка запалює вогонь допитливості й цікавості”, - говорив  .Сухомлинський.
    У руках бібліотекаря, гра стає інструментом Все це спонукає шукати дієві форми роботи з дітьми. Однією з таких форм є гра, яка розвиває інтелектуальну, духовну та емоційну сферу дитини.
    „Гра – це світле вікно, крізь яке в духовний світ дитини вливається розвитку читацького інтересу, прагнення в потребі дізнаватися більше нового та цікавого з книг, дозволяє більш повно враховувати вікові особливості дітей й підлітків, розвиває ініціативу й самодіяльність, створює атмосферу свободи, концентрує увагу.
    Засобами гри діти прилучаються до книги, глибше з нею знайомляться, вчаться співпереживати разом з літературними і казковими героями, впізнають моральні цінності, набувають певного етичного досвіду, розвивають ерудицію. Читачі різних вікових категорій активно включаються в ігрову діяльність, коли приходять до бібліотеки. Тому сюжетно - рольові, дидактичні, пізнавальні, розвиваючі та розважальні ігри часто використовуються при проведенні бібліотечно-бібліографічних уроків, різноманітних масових заходів, а також як самостійні форми роботи по закріпленню прочитаного матеріалу.
    У бібліотеці для зовсім юних читачів можемо практикувати проведення голосних читань оповідань, казок за певною темою або творів окремого автора.
    Вагомим засобом  розвитку творчих здібностей, народження думки, образного мислення, тобто умовою повноцінного інтелектуального розвитку дітей, Василь Олександрович Сухомлинський вважав дитячу літературну творчість. Він вірив у талановитість кожної дитини. Ця віра стала фундаментом його положення про те, що всі діти можуть складати оповідання, вірші, казки, якщо їх цього вчити. З огляду на це, педагог активно залучав до творчої діяльності всіх учнів без винятку. Особливе місце відводилося складанню казок. Сухомлинський вважав, що без казки неможливо уявити дитинство. Він писав: „казка – це активна естетична творчість, що захоплює всі сфери духовного життя дитини – її розум, почуття, уяву, волю” (Сухомлинський В.О. Вибрані твори  у 5 т.- К.: Рад. школа, 1977. - Т.3. - С.184).
    Процес складання казок завершувався Святом казки, яке проводилося наприкінці навчального року. На свято запрошувалися батьки, учні інших класів. Кожен  учень напам’ять читав свою казку перед гостями. Наявність великої кількості найрізноманітніших казкових атрибутів для сюжетно-рольових ігор також давала змогу дітям перетворювати гру у творчість.
    „Малюки стають казковими героями, а ляльки в їхніх руках допомагають краще передати думки і почуття. І ось діти вже живуть у світі казки. Вони не просто повторюють слова дійових осіб, а творять, вносячи в казку гру своєї уяви”, - писав В.Сухомлинський (Сухомлинський В.О. Вибрані твори  у 5 т.- К.: Рад. школа, 1977. - Т.3. - С.179).
    Ці ідеї Василя Олександровича Сухомлинського знайшли активне відображення і в бібліотечній діяльності. В багатьох  бібліотеках для дітей оформлені кімнати Казок, працюють лялькові театри, гуртки, літературно-ігрові та поетичні студії, клуби за інтересами юних користувачів.
    Цьому сприяє проведення таких комплексних заходів, як Всеукраїнські тижні:  дитячої книги, „Музика – для дітей та юнацтва”, „Театр – дітям та юнацтву”, Фестиваль національних культур, День юного художника, День юного музиканта, День казки, а також заняття  в бібліотечних клубах „Чарівна нотка”, „Ситуація” та літературно-ігровій студії „Дивосвіт книги”. .
    Постановка невеличких вистав за мотивами казок і оповідань Василя Олександровича Сухомлинського юними читачами не тільки допомагає їм ближче познайомитися з творчістю знаного педагога і письменника, а й краще зрозуміти і розповісти  своїм одноліткам про неповторну красу  природи,  магічну  силу доброти і чуйності  у  взаєминах  між
людьми, пробуджує у дітей бажання захистити слабшого, допомогти старшим. Читання та інсценізація творів автора викликає у дітей певні почуття, роздуми про життя, спонукає до проби себе як творця (художника, поета, актора), сприяє реалізації і розвитку творчого потенціалу особистості.
    Усі вищезазначені форми роботи щодо популяризації творчості Василя Сухомлинського: голосні читання казок і оповідань, гру „Розумний квадрат”, лялькову виставу можна об’єднати в один комплекс заходів під назвою „Свято казки”, „День казки” або „День доброти” у бібліотеці.
    Гаслом для проведення Свята або Дня казки можна взяти вислів мудрого вчителя: „Казка – це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови” або „Казка – це дитяча творчість…Без казки не можливо уявити дитинство”.
    До програми цих заходів  рекомендуємо включити виставку дитячих малюнків за творами В.О.Сухомлинського або ж  літературний конкурс серед юних читачів бібліотеки „Напиши свою казку”.
    Радимо також оформити книжкові виставки та провести огляди представленої на них літератури. Наприклад, за такими темами: „Криниця людської мудрості В.О.Сухомлинського”, „Його вічний слід на землі”, „Подорож до світу казок Василя Сухомлинського”, „Чи легко приносити радість іншим?”, „Людина починається з добра…”.
    На  сьогодні тема моральності дуже актуальна серед підростаючого покоління. Останнім часом ми зустрічаємось із жахливими випадками проявів дитячої жорстокості. Тому виховувати такі почуття як чуйність, людяність, доброта, дружба, любов та поважне ставлення до батьків і  рідних, відповідальне відношення до своїх обов’язків потрібно розпочинати у ранньому дитинстві.  Саме художні твори В.Сухомлинського „Чому мама тепер плаче?”, „Сиві волосинки”, „Моя мама пахне хлібом”, „Сьома дочка”, „Бабусин борщ”, „Найгарніша мама”, „Горбатенька дівчинка”, „Образливе слово”, „Горобчик і вогонь”, „Красиві слова і красиве діло”, „Гвинтик”, „Який слід повинна залишити людина на землі?” та багато інших допоможуть проведенню у бібліотеці вищезгаданого Дня доброти, а також Свята матері, уроків ввічливості і чуйності, етичних бесід.
    Сприяти формуванню повноцінного духовного світу дітей, навчити  наших  юних читачів мислити і самостійно приймати рішення у різних життєвих ситуаціях – у цьому полягає особливість проведення різноманітних форм бібліотечних заходів.
    Поговорити з підлітками про таке почуття,  як кохання,  допоможе проведення у бібліотеках літературного вечора „Кохання – найсуворіший  екзамен людяності”. Так писав Василь Олександрович у своєму листі до сина. Він із хвилюванням розповідав дітям казку, яку почув від своєї столітньої бабусі Марії, про те, що таке любов. В його душі вона на все життя залишила помітний слід. Під час проведення вечора можна згадати цю розповідь Сухомлинського, а також цікаві історії про кохання як літературних героїв,  так і відомих людей, наприклад, історії кохання Оноре де Бальзака до Евеліни, Фредерика Шопена до Жорж Санд, Сергія Єсеніна до Айседори Дункан, Лесі Українки до Сергія Мержинського. Вечір можна скрасити читанням віршів про кохання, а також музичними паузами. Пісні сучасних українських виконавців: Ані Лорак, Ірини Білик наблизять юних учасників вечора до реальності теми, яка обговорюється. До проведення вечора у бібліотеці можна оформити виставку літератури „Кохання – найважливіший екзамен людяності”.
    Серце В.О.Сухомлинського несло добро і радість всім дітям, з якими він спілкувався. Тому  і сьогодні ми знаходимо в його працях відповіді на найбільш хвилюючі питання, які ставить  перед ними життя.
    У  Сухомлинського є надзвичайно ліричне і хвилююче оповідання „Усмішка”.  Як тонкий психолог, автор передає чудовий настрій маленької дівчинки, що посміхається всьому: і зеленим лукам, і жовтим кульбабкам, і бджолам, і жайворонку. Їй хотілось, „аби цілий світ бачив її усмішку”. Але зустріч з похмурим дідом налякала дівчинку. І тільки старенька бабуся, яка щиро усміхнулася дівчинці, знову підняла їй настрій. І „цілий світ навколо дівчинки знову ожив, заграв, заспівав, переливаючись усякими барвами” (Сухомлинський В.О. Усмішка // Сухомлинський В.О. Вогнегривий коник: Казки. Притчі. Оповідання .- К.: Вікар, 2007 .- С.178-179).
    Це оповідання закликає нас, дорослих, побачити неповторний, захоплюючий світ навколо очима дітей і побачити у наших дітях майбутнє усього народу.
    Тому, орієнтуючись на вивчення і врахування інтересів сучасної дитини, бібліотека вибудовує систему заходів,що не тільки допомагає нашим юним читачам поглиблювати свої знання, знайомитися з літературою, цікаво проводити своє дозвілля, формувати їх естетичні смаки та  розвивати творчі обдарування, а й вчитися спілкуватися і посміхатися один одному доброю усмішкою. І в цьому нам, як найкраще, допомагає літературна та педагогічна спадщина справжнього вчителя, письменника і людини з великої літери – Василя Олександровича Сухомлинського. 

Тематика бібліотечних заходів
-         Інформаційний куточок для вчителя "Василь Сухомлинський і сучасність".
-         Книжкові виставки, перегляди літератури:
"Великий Добротворець";
              "Вічний слід на Землі";
               Мудра людина із щирим серцем".
-         Уроки доброти:
              "Людина починається з добра";
              "Красиві слова і красиві вчинки";
              "Чиста криниця".
-         Уроки "під блакитним небом":
              "Пізнай себе і навколишній світ";
               "Зупинись перед красою".
-         Пізнавальна конференція "Серце віддане дітям".
       -      Огляд-презентація "Бути Людиною".
       -     Літературна подорож "Казковий світ Василя Сухомлинського".

Напрями роботи бібліотек
·       поповнення бібліотечного фонду документами з галузей знань, зорієнтованих на:
·       формування освіченої людини, в тому числі виданнями В. О. Сухомлинського,
·       популяризацію літератури з розвитку творчих здібностей учнів серед вчителів та батьків;
·       проведення масових науково-практичних заходів з даної тематики:
·       семінари,
·       цикли бесід,
·       огляди літератури,
·       усні журнали,
·       дискусії, диспути, діалоги;
·       організація заходів, що стимулюють творчий розвиток дитини:
·       фестивалів,
·       конкурсів,
·       ярмарків,
·       майстер-класів тощо.
·        
Орієнтовні заходи для бібліотек
·        бесіди «Дітям про В. О. Сухомлинського», «Криниця людської мудрості В. О. Сухомлинського», «Як виховати творчого читача?»;
·        тиждень родинного читання «Я прочитаю тобі казку» (діти читають батькам казки В. О. Сухомлинського);
·        літературна подорож «Казковий світ Василя Сухомлинського»;
·        організація книжкових виставок до 100-річчя від дня народження В. О. Сухомлинського – «Василь Сухомлинський – дітям», «Великий педагог, великий Добротворець», «Його вічний слід на землі»;
·        організація тематичних книжкових виставок, що сприяють розвитку творчості дітей: «Креативні ідеї для творчості», «Саморобки своїми руками», «Академія домашнього умільця», «Від книжки до творчості», «Майстерня умілих рук»;
·        організація виставок творчих робіт учнів: «Я – творча дитина», «Мистецтво, що випромінює радість», «Шедеври маленьких умільців», «Мозаїка творчих ідей», «Власні ручки роблять модні штучки», «Карнавал яскравих барв»;
·        організація родинних виставок-вернісажів «Місто майстрів», «Творимо всією родиною»;
·        створення віртуальної фотогалереї «Творчість читачів»;
·        проведення конкурсів казок «Юний казкар», авторської поезії «Юні поети», літературних творів «Мої перші рядки», малюнків «Кольорова феєрія», буктрейлерів (відеороликів за мотивами улюбленої книжки), роликів за творчістю сучасних письменників – учасників Запорізької книжкової толоки - 2018;
·        створення рубрики на сайті бібліотеки «Творчість читачів»;
·        проведення анкетування серед батьків «Чи знаєте Ви інтереси своїх дітей?»;
·        день бібліотворчості «Читаємо, малюємо, граємо»;
·        вистави бібліотечного театру «Казки театрального королівства», завдяки яким читачі розвивають свої творчі здібності, пробують себе як актори, режисери, сценаристи;
·        майстер-класи з декоративно-прикладного мистецтва – техніки рукоділля, азів орігамі, виготовлення іграшок-саморобок, листівок, сюрпризів, виробів з паперу, бісеру, вишитих виробів набивною або килимковою технікою;
·        підготовка і розповсюдження рекомендаційних списків (у вигляді буклетів, закладок), що інформуватимуть про нову літературу та актуальні статті, присвячені розвитку творчої особистості учня;
·        організація колективних екскурсій на  книжкову толоку , зустрічей з відомими письменниками, участі в локаціях, майстер-класах;
·        організація зустрічей з видатними діячами, творчість яких допомагає дітям зрозуміти велике значення літератури і мистецтва у житті людини, сприяє розширенню їхнього кругозору, формуванню гуманістичного світогляду, кращих особистісних якостей, вихованню любові до читання, доброго художнього смаку на прикладах кращих творів української та світової літератури і мистецтва;
·        розміщення на інформаційному стенді навчального закладу, сайті (блозі) бібліотеки матеріалів з теми Всеукраїнського місячника;
·        заохочення кращих читачів бібліотеки, які долучилися до організації та проведення місячника.

Орієнтовні заходи на рівні міста
·        конференція «Реалізація педагогічних ідей В. О. Сухомлинського щодо творчого самовираження дитини»;
·        круглі столи «Розвиток творчих здібностей учнів засобами шкільної бібліотеки», «Творчість В. О. Сухомлинського – дітям», «Формування, підтримка й розвиток дитячої творчості засобами книги і мистецтва», «Творча особистість – майбутнє нації»;
·        семінар « Бібліотека – центр творчого розвитку дитини»;
·        конкурси дитячих ілюстрацій до оповідань та казок В. О. Сухомлинського «Малюю улюблену казку», «Казка на кінчику пензля»;
·        флешмоб «Читаємо Сухомлинського»;
·        виставки дитячої творчості «Місто майстрів», «Юні умільці нашого міста»;
·        створення у  бібліотеках релаксійних зон «Територія творчості» з наданням дітям наборів для творчості, розмальовок, ігор тощо.
·         
 Заходи на рівні області
·        Літературний Non-stop: зустріч-діалог бібліотекарів із  письменниками - земляками
·        Створення сторінки "Сухомлинський В.О." у блозі .



                                                     Матеріал узагальнила пров. методист ЦМБ Підгірна Н.В.

Немає коментарів:

Дописати коментар